Herman IT hyödyntää IBM:n pilvistrategiaa tehokkaasti

100% julkipilvi ei koskaan toteutunut. Suuret julkipilvitoimijat – AWS, Azure, IBM ja Google -liputtavat nyt hybridipilven suuntaan, mutta eivät kuitenkaan aivan samanlaisilla strategioilla. Julkipilvitarjooma lähti liikkeelle IaaS-palveluista. Tämä kisa on isossa kuvassa stabiloitunut siten, että AWS, Azure ja Google dominoivat IaaS-markkinaa. On kuitenkin melko turvallinen oletus, että mikään status quo ei kestä ikuisesti, teknologiavetoisessa liiketoimintaympäristössä varsinkaan. IBM on IaaS-taistelun käytännössä luovuttanut, mutta ”pilvisota” on vielä kesken.

IBM murtautuu muiden pilviin takaovesta

IBM on tunnetusti tekoälyn pioneereja. Tässä mielessä on luontevaa, että yhtiö on valinnut multi- ja hybrid cloud-strategiansa tästä lähtökohdasta tarkoituksenaan olla osana ja tuoda hallintakonsoli kaikkiin pilviin. Edistyksellinen AI voidaan nähdä tässä yhtälössä IBM-alustojen käyttöönottoon motivoivana tekijänä. Think 2019 –tapahtumassa San Franciscossa IBM julkistikin avaavansa Watson-tekoälyn rajapinnat kaikkiin pilviin, niin julki- kuin privaattipilviinkin.

IBM on hiljattain lanseerannut IBM Cloud Private (ICP) ohjelmistoalustan, joka tarjoaa käyttöön julkipilven tyyppisesti konttiteknologiaa ja monipuolista pilviorkestrointia haluttaessa myös on-prem –konesalista tuotettavaksi. Jatkossa IBM tulee siirtämään suuren osan tuotteitaan ICP:n päälle, eli yhtenäistämään ohjelmistoalustansa. Viime vuonna julkistettu IBM:n RedHat-ostos tarkoittanee ainakin OpenShiftin osalta jonkinlaista uudelleen asemointia, koska se on joiltakin osin myös ICP:n suora kilpailija. Joka tapauksessa RedHatin hankinta on vahva investointi OpenSource-segmenttiin.

On sanottu, että data on uusi öljy. IBM Cloud Private for Data (ICP4D) on ICP-johdannainen tuotealusta, joka antaa alustan, työkalut ja myös tekoälyn datan lisäarvon ulosmittaamiseksi. Myös sitä on mahdollista tuottaa privaatista konesalista julkipilven ohella. Monipuolisten paketoitujen datatyökalujen lisäksi merkittävä lisäarvo on mahdollistaa eri toimijoiden, myös tuotealustaa käyttävän organisaation ulkopuolisten toimijoiden tietoturvallinen yhteistyö edistyksellisen datakatalogin avulla.

Herman IT hyödyntää edistyneitä teknologia-alustoja

Data on Herman IT:n (HIT) strategiassa ensimmäisenä. Uskomme siihen, että datan määrä ja myös arvo kasvavat lähitulevaisuudessa. Näemme tämän meille yrityksenä myös differentioitumiskeinona kilpailijoihimme nähden. Konesali-infraa tarvitaan edelleen, mutta voimme nostaa tässä mielessä jalostusarvoa tuomalla asiakkaillemme uusinta teknologiaa koko datanhallinnan toimitusketjuun.

IBM on tärkein teknologia- ja liiketoimintakumppanimme, jolla on relevanttia, globaalia teknologiaa tarjottavaksi asiakkaillemme Herman IT:n tuottamana palveluna. ICP ja ICP4Data ovat tässä kontekstissa keskiössä. Se, että ne ovat myös IBM:n portfoliossa ykkössijoilla, on meillekin vahva signaali pitkälle tulevaisuuteen kantavasta valinnasta.

HIT tarjoaa mainitut alustat palveluna omista konesaleistaan vahvan ekosysteemin tukemana. Ekosysteemi käsittää teknologiakumppaneiden lisäksi myös opetuksen ja tutkimuksen voimavaroja. Datan preparointiin on tarjolla loppuasiakkaalle osaamista ja tekeviä käsiä niin ikään palveluna. Haluamme pitää kynnyksen päästä ulosmittaamaan yrityksen omistaman datan arvo mahdollisimman matalana. Tämä onnistuu tarjoamalla kokonaisuus edistyksellisen ohjelmistoalustan päältä palveluna, johon Herman IT valjastaa tarkoituksenmukaiset asiantuntijat ratkomaan asiakkaan datahaasteet.

#HIT #IBM #Data #HybridCloud #container #AI